De Zenne wordt in dit nieuwe masterplan opgewaardeerd. Deze waterloop, die momenteel nog een vrij obscuur imago heeft, wordt opnieuw opengewerkt en de oevers worden ingericht met terrassen en rustzone’s. Maar we veranderen zeker niet alles: de Steenkaai langs het Zeekanaal zal ook in het nieuwe masterplan een autovrije wandelboulevard blijven. Deze kade wordt, net als de nieuwe buurtparken en pleinen,omzoomd door een commerciële plint, die moet zorgen voor de nodige stedelijke dynamiek.
“Daarnaast investeren we ook in het tijdelijk anders bestemmen van de bestaande ruimten die we vandaag nog niet ontwikkelen”, vervolgt Klaas. “Zo wordt ‘ De Kruitfabriek’, een oud fabrieksgebouw, momenteel gebruikt als eventlocatie, vinden er workshops plaats en hebben de buurtbewoners er hun moestuin. Een project ontwikkelen op deze schaal is niet evident. Naast de aanzienlijke investering, spreekt het ook voor zich dat bij projecten van deze omvang verschillende partijen aan tafel moeten schuiven met soms andere visies en invalshoeken. Wijzelf staan daarvoor voortdurend in contact met de stad Vilvoorde en Waterwegen en Zeekanaal. We zijn er echter van overtuigd dat de samenwerking voor alle betrokken partijen zal resulteren in een win-win situatie. De Vilvoordenaar krijgt een grote hoeveelheid publieke ruimte bij, de hele zone rondom de Schaarbeeklei ondergaat een transformatie en Matexi creëert op deze manier een stadswijk waar leefkwaliteit voorop staat, wat zich vertaalt in een aantrekkelijk product. We zijn er bovendien van overtuigd dat deze nieuwe woonbuurt ook een voortrekkersrol zal vervullen in de toekomstige ontwikkelingen rondom het Kanaal in Vilvoorde. De bijkomende woonunits zullen ongetwijfeld de nodige bedrijvigheid en animo rondom onze site en bij uitbreiding in de bredere regio genereren. Iedereen vaart er ons inziens dus wel bij”.